The Myth of the Cowboy

Studies in Americana #3

Ranching and cowboying and all that my father and thousands like him lived would soon end - and now it has. But not the yearning for it.

Larry McMurtry
How the West Was Lost or Won, The New Republic, 1990

Für die Fotografie des Cowboys reiste ich durch zahlreiche Regionen der USA, die sich in ihrer Landschaft, ihrem Klima, ihren Menschen und ihrer Geschichte stark unterscheiden. Dennoch findet man den Mythos des Cowboys in all diesen Orten.

So sehr die Geschichte der Ära des Cowboys vereinfacht und mit nostalgischen Ideen durchdrungen wurde, ist die Faszination für den Mythos eher gewachsen als geschrumpft. Meine fotografische Untersuchung konzentriert sich auf die aktuellen volkstümlichen Formen und Interpretationen der Geschichte, weniger auf die historischen Fakten selbst.

Der mythische Cowboy, eine Fiktion für sich, ist eine Figur, die sich von der Masse abhebt, indem er die Kontrolle über sein Leben hat und direkten Einfluss auf die Welt um ihn herum ausübt. Er und seine Zeit sind zu Symbolen für die grundlegenden amerikanischen Werte des Individualismus, der Selbstgenügsamkeit und der Unabhängigkeit von Kräften geworden, die der Einzelne nicht kontrollieren kann.

Die Anziehungskraft des Mythos und seiner Werte hat kulturelle und gesellschaftliche Grenzen überschritten. Der Cowboy der Vorstellungskraft ist zu einer metaphorischen Figur für das Selbstverständnis Amerikas geworden und hat sich zu einem international bewunderten Vorbild entwickelt. Doch meine Faszination für den Cowboy liegt in all den Individuen, die – basierend auf dem Cowboy-Stereotyp – ihre eigene persönliche Interpretation der archaischen mythischen Figur verkörpern.

Photographing the cowboy I traveled numerous regions of the U.S., all of which differ greatly in their landscape, climate, people, and history. Nonetheless the myth of the cowboy can be found in all these places.

As much as the history of the era of the cowboy has been simplified and imbued with nostalgic ideas the draw of the myth has been growing rather than diminishing. My photographic investigation focuses on the current vernacular moldings and interpretations of the history rather than the historic facts themselves.

The mythic cowboy, a fiction in itself, is an individual who sticks out from the masses by being in control of his life and having direct influence on the world around him. He and his time have come to signify the basic American values of individualism, self-reliance, and independence from forces uncontrollable by the individual.

The appeal of the myth and its value-set has crossed cultural and societal borders. The cowboy of the imagination has become an metaphoric figure for America’s self-concept and has turned into a role model of international caliber. Yet my enticement with the cowboy lies in all the individuals who - based on the cowboy stereotype - impersonate their own personal interpretation of the archaic mythic figure.

Previous
Previous

West Texas Photographs (Studies in Americana #2)

Next
Next

Meat (Studies in Americana #4)